zaterdag 12 februari 2011

Texture toepassen 3


belem-morguefile

belem-bewerkt

De bovenste foto (Torre de Belém, Lissabon) komt van Morguefile
De afbeelding eronder is een bewerking van dezelfde foto d.m.v. verschillende textures en de curven-optie in Paint Shop Pro.

Ik wil even voortborduren op het onderwerp dat ik eergisteren gestart ben: het toepassen van textures.
In het kort: je neemt een foto, en legt daar een texture overheen of meerdere textures. In PSP of een ander beeldbewerkingsprogramma dat met lagen om kan gaan, verander je de blendmodus in bijvoorbeeld Vermenigvuldigen of Overlay. Ook kun je spelen met de transparantie van de blendmodus die je gekozen hebt.

Dit is het recept dat ik voor de bewerkte foto heb gebruikt:

lagenpalet-screenshot

Op dit punt aangekomen vond ik de afbeelding ietwat te licht.

Ik heb alle lagen samengevoegd (menu Lagen), een nieuwe Aanpassingslaag aangemaakt (ook in menu Lagen) en Curven gekozen.
Bij Curven kun je een afbeelding lichter of donkerder maken.

curven-venster

De rechter-afbeelding (althans een gedeelte ervan) vóór het toepassen van Curven.
De linker-afbeelding nadat Curven is toegepast:

screenshots-belem

Credits textures:
- Old Photo Board van Duncan Allan. Te downloaden bij Flickr
- Cover texture van Shadowhouse Creations. Te downloaden bij Picasa

1 opmerking:

Unknown zei

Mooi effect zo op deze foto. Het lijkt compleet een heel andere afbeelding.