woensdag 3 november 2010

Mini-tut Masker Maken in PSP

MASKER MAKEN - DE BASIS

Een masker maken is zeer eenvoudig.

Open in Paint Shop Pro (ik gebruik PSP 9) een nieuwe afbeelding, kleur zwart, 500x500 px. Ander formaat mag ook.
Zet in het materialenpalet de voorgrondkleur op nul en de achtergrondkleur op wit.
Dit is de basis van een masker: zwart-wit.
Op de zwarte achtergrond moet iets komen in de kleur wit. Dat kan van alles zijn.
Ik heb bijvoorbeeld voor dit mini-lesje een basisvorm gekozen, daarna bij menu Lagen alle lagen samengevoegd en het geheel opgeslagen als JPG.


ster-masker1

MASKER TOEPASSEN

Hoe het verder gaat, weten de meesten wel denk ik.
Je opent weer een nieuwe afbeelding, kleur rood bijvoorbeeld.
Laad het zojuist opgeslagen masker bij menu Lagen > Masker Laden Vanaf Schijf.

stermasker3

Menu Lagen > Groep Samenvoegen.

stermasker2

(Ik heb er een gradient glow-randje in gezet met Eye Candy 5 Impact en daarna nog een zwarte schaduw erachter gezet van PSP).

Dit was een simpel voorbeeld. Je kunt zoals ik al zei van alles een masker maken zolang het maar contrastrijk is. Zwart-wit is de ideale basis. Volgende keer meer.

Geen opmerkingen: