vrijdag 19 november 2010

Bling van kleur veranderen

TIP

PSP-Script Colourise

Pas geleden kreeg ik van iemand de vraag hoe je een bling-animatie van kleur kunt veranderen.
De meeste blings zijn wit en als je de kleur wilt veranderen, doe je dat in Jasc Animation Shop bij menu Animation/Animatie > Replace Color/Kleur vervangen. Zie mijn lesje over dit onderwerp.
Maar er bestaat ook een colourise-script. Met dit script kun je ook de kleur van een bling veranderen.
Het script kun je bij mij downloaden. (Ik weet niet van wie het is).
Pak het zip-bestand uit. Kopieer het script naar de map Restricted/Beperkt van Paint Shop Pro.
Daarna kun je het gebruiken in PSP. Dat wil zeggen: je moet wel je script-balkje aangevinkt hebben. In PSP 9 zit dat bij menu Beeld > Werkbalken > Script.
Als je nu een bling opent, zoek je in het script-balkje het colourise-script op. Daarna klik je op het zwarte driehoekje in de script-balk:

script-balkje in PSP 9

en het script gaat lopen.

Het begint met deze vraag:

vraag 1 colourise-script

Antwoord maar ja, want de meeste blings hebben een zwarte preview die er alleen maar bij zit om te laten zien hoe de bling eruit ziet. De preview zelf is niet van belang en mag daarom verwijderd worden.

bling-preview

Dan krijg je de bling te zien:

bling zonder preview

Weer een vraag. Dit keer in het Engels. Vraag mij niet waarom.

vraag 2 colourise-script

Hier wordt gevraagd in welke kleur je de bling wilt veranderen. Klik op OK. Daarna gaat het kleurenpalet open. Kies een kleur. En het script verandert de witte bling in de kleur die jij gekozen hebt.

bling-kleur veranderd

Zo werkt het script dus. Kijk maar wat je handiger vindt: de kleur veranderen in Animation Shop of met dit script.

1 opmerking:

Jeanet zei

Zo..dat wist ik dus niet! Thnx!!
Ik zal dat script es binnenhalen en kijken of ik er wat mee kan in X3.
Ben bezig geweest met kerst-layout...bijna klaar....loopt psp vast....grrr...alles weg! Automatisch opslaan werkte niet meer....heb jij enig idee hoe dat kan. (heb wel aangevinkt staan dat ie iedere minuut opslaat)