vrijdag 20 augustus 2010

Autumn Kylie

eerste herfstblad 2010

Bij wie rust het copyright is de vraag? Alpio Stanchi heeft blijkbaar een foto van Kylie Minogue gevectoriseerd. Zijn de auteursrechten van hem? Of van de oorspronkelijke fotograaf? Ik weet het niet. De tube kun je in ieder geval bij mij downloaden.
Ik heb doodle-selecties gebruikt. Hieronder leg ik in een mini-lesje uit hoe dat gaat.
De achtergrond heb ik zelf gemaakt met een verloop en wat filters.

TIP

SELECTIE OPSLAAN EN LADEN VANAF SCHIJF

Ik maak vaak selecties van dingen die ik mooi vind en later misschien nog eens wil gebruiken, zoals de doodles in het plaatje hierboven.
Voor dit mini-lesje heb ik een doodle uitgekozen die door de Noorse Vaybs is gemaakt. Op haar blog te vinden onder Labels, Doodles > Doodle 0902.
Je kunt de doodle met het toverstafje selecteren, maar vaak zijn de randen een beetje rafelig. Via de volgende methode krijg je een mooier resultaat.

(Ik gebruik Paint Shop Pro 9)

Open het transparante PNG-bestand. Dan:

- Menu Selecties
- Alles Selecteren
- Zwevend
- Niet Zwevend

geselecteerde doodle vaybs


- Menu Selecties
- Selectie Laden/Opslaan > Selectie Opslaan op Schijf
- Geef de selectie een naam

Stel, je hebt een groene doodle nodig.
- Open een nieuwe afbeelding en vul die met de kleur groen
- Menu Selecties
- Selectie Laden/Opslaan > Selectie Laden vanaf Schijf
- Kies de selectie die je wilt hebben

groene doodle-selectie

- Open een nieuwe afbeelding en vul die met de kleur wit
- Kopieer de groene selectie en plak die als nieuwe laag op de witte afbeelding:

geplakte selectie

Ik heb hier nog een schaduw achter gezet.
Diezelfde selectie kun je dus meermalen gebruiken! En in principe kun je van alles met zo'n selectie doen. Je kun een patroon gebruiken, een verloop, een filter erop toepassen. The sky is the limit.
Meer over dit onderwerp kun je vinden in mijn les Selecties.

Geen opmerkingen: