maandag 27 april 2009

Foto en texture

Ik ben geen expert op het gebied van het texturiseren van foto's, maar voor mezelf heb ik iets uitgevogeld waar anderen misschien ook wat aan hebben ??

Kies een foto uit (hieronder een uitsnede van een grote foto die ik bij Pixdaus vandaan heb).



N.B. Maak altijd eerst een kopie van de originele foto (Shift-D in PSP). Sluit het origineel en werk met de kopie.


Kies een textuur uit. Kopieer en plak die als nieuwe laag op de foto.
(Als de textuur gekleurd is, haal ik de kleur eruit bij menu Afbeeldingen > Grijswaarden. Kan ook door verzadiging op 0 te zetten - bij Kleurtoon en Verzadiging).
Kies in het lagenpalet voor mengmodus Overlay. Breng eventueel de transparantie wat terug.

Ga dan in PSP naar menu Effecten > Textuureffecten > Textuur
Kies Arcering Fijn:



Hieronder wat voorbeelden. Op de eerste 2 kun je o.a. Arcering Fijn zien. Voor de derde heb ik een andere texture gebruikt.







Textures kun je overal vinden op het internet. Op mijn blog zie je aan de linkerkant wat links staan van sites waar je textures kunt vinden.

Geen opmerkingen: