vrijdag 24 april 2009

Blend-methode



Leuk werk: een blend maken. Ik had het al een tijdje niet gedaan.
Grofweg heb ik dit gedaan (ik gebruik PSP 9):

Nodig: een paar foto's, eventueel aangevuld met misted tubes.
- Nieuwe transparante afbeelding > vullen met een kleur.
- Ik heb voor de achtergrond van de blend een kleurige landschapsfoto genomen met veel bloemen (pixdaus.com) en die naadloos gemaakt.
Dat kan in PSP zelf (Afbeeldingseffecten > Naadloze herhaling) of met het programma 20/20.
Kopieer en plak de naadloos gemaakte foto als nieuwe laag. Transparantie in lagenpalet verlagen naar b.v. 85.
- 2e foto: pik een onderdeel eruit dat je in de blend wilt hebben. Doe dat met de rechthoek-selectie, doezelen ongeveer 40. Kopieer en plak deze selectie als nieuwe laag op de vorige laag. Eventueel transparantie verlagen.
- Doe dit ook met de rest van de foto's. (Bij misted tubes hoef je hoogstwaarschijnlijk niet te doezelen).
- Mochten onderdelen niet goed aansluiten, gebruik dan het gummetje of het selectiegereedschap lasso (doezelen 40) om ongerechtigheden weg te halen. Let erop dat je op de juiste laag zit!
- In het lagenpalet kun je - per laag - kiezen voor een andere mengmodus. Ik ben gek op overlay. Probeer ze gewoon uit en kijk wat voor effect het heeft.
- Inkleuren (menu Aanpassen > Kleurtoon en Verzadiging) kun je ook eventueel gebruiken.
- En filters en brushes natuurlijk.
- Aan het eind heb ik nog Virtual Photographer gebruikt. Een geweldig programma met veel foto-effecten en het is nog gratis ook.

Ik wil niet zeggen dat deze methode zaligmakend is. Er zijn er zo veel. Misschien vind je deze blendles die ik geschreven heb een stuk makkelijker.
Over het programma 20/20 heb ik het eerder gehad op mijn blog. Zie hier.
De tube van de balletdanseres kun je bij mij downloaden.

Geen opmerkingen: