maandag 8 september 2008

Tekst-effect

Hieronder een mini-lesje over het outlinen van letters.

tekst groen

Het randje om de letters hierboven heb ik als volgt gemaakt:

1) Open (in PSP) een nieuwe afbeelding, transparant.
2) Kies een lettertype uit. Achtergrond: kleur, verloop of patroon. Voorgrond: niks.
    Kies voor zwevende selectie.
3) Menu Selectie > Wijzigen > Uitbreiden met 2 of 3 of meer pixels.
4) Menu Lagen > Dupliceren.
5) Stel nu een voorgrondkleur in. Vul Vulemmertje-psp9 de selectie met deze kleur.
6) Trek in het lagenpalet deze laag onder de laag van de letter.
    Zet er eventueel een schaduw achter.
7) Zet selectie uit.

Dit is 1 manier.

Een andere manier heb ik in mijn les Geciseleerde Letters beschreven. Die lijkt op de rand hierboven, maar het verschil zit 'm in de stroke/streekbreedte. Die knabbelt ruimte af van de letter. De rand staat ook niet op een aparte laag, zoals wel het geval is bij de methode hierboven beschreven.

Misschien is in deze context mijn Drop-Caps tutorial ook wel interessant?

Verder kun je natuurlijk altijd gebruik maken van programma's zoals b.v. TextArt. **
Hieronder een voorbeeld met TextArt gemaakt:

textart

* * P.S. Ik zag net (15 mei 2010) dat de site Plugin Creativity niet meer bestaat. Het programma waart nog wel rond op het internet onder de naam Plugin Creativity Blender.

Geen opmerkingen: