vrijdag 2 april 2010

Photojenic (?) PSP-Script

Op het internet kwam ik een interessant PSP-script tegen waarmee je een afbeelding in een bepaalde vorm kunt "gieten".
Het heet Photojenic Clip to Template. (Raar Engels maar dat kan ik verder ook niet helpen.) Het script is op de site zelf te downloaden of bij mij. De "mijne" is voor PSP 9. Heb je een hogere versie dan moet je op de site zelf zijn! Ik heb het uitgeprobeerd en het heeft leuke mogelijkheden.

Allereerst heb ik het PSP-script gekopieerd naar de map Restricted/Beperkt. (Ik werk met PSP 9).
In PSP moet het scriptbalkje ingeschakeld zijn. Als dat niet zo is, ga dan naar menu Beeld > Werkbalk > Script en vink het aan.

Ik heb deze vorm (op transparante achtergrond) gekozen:

Image and video hosting by TinyPic

Daarna een foto als nieuwe laag erop geplakt:

Image and video hosting by TinyPic


Ga dan naar het script-werkbalkje bovenin PSP en zoek in het werkbalkje het Photojenic script op.
Klik op het zwarte driehoekje en zet het script in werking.

Image and video hosting by TinyPic

Dit zie je als het goed is:

Image and video hosting by TinyPic

Bij dit laatste voorbeeld heb ik een schaduw gebruikt.

Als je de lagen zichtbaar samenvoegt (menu Lagen) kun je het bijvoorbeeld op een nieuwe witte afbeelding plakken en krijg je door de schaduw een soort passepartout te zien:

Image and video hosting by TinyPic

Je kunt ook een textuur er overheen plakken en wat rommelen met selecties. Zie voorbeeld hieronder:

Image and video hosting by TinyPic

Je kunt natuurlijk zonder een schaduw werken. Dan krijg je geen passepartout-effect. En je kunt elke vorm of template kiezen die je wilt. Als-ie maar op een transparante achtergrond staat. Althans, dat zijn mijn ervaringen. Verder moet je maar kijken. De mogelijkheden zijn eindeloos groot. Meer hierover kun je vinden bij http://photojenic.wordpress.com/2009/10/11/the-almost-ultimate-psp-script-ever/

Geen opmerkingen: