zondag 23 januari 2011

Texture Overlays

detroit2-overlays

Deze foto hierboven heeft van mij "een behandeling" gekregen. Oorspronkelijk zag hij er zo uit:

courtesy of Detroitiscrap

Dit heb ik gedaan (in Paint Shop Pro 9):

- eerst een kopie maken van de originele foto (toetsen Shift-D) en het origineel sluiten
- kopie van originele foto dupliceren (menu Lagen)
- duplikaat-kopie verscherpen (menu Aanpassen > Scherpte > Verscherpen)
- in dit geval heb ik 2 textures gebruikt:
* Difference Maker van Shadowhouse Creations (bij Flickr te downloaden) en
* Monjour8 van JoesSistah (bij Flickr te downloaden)
- die heb ik op de duplikaat-kopie geplakt als nieuwe laag (menu Bewerken)
- daarna speel je wat met de verschillende blend-modi in het lagenpalet (vooral Overlay en Multiply/Vermenigvuldigen geven een goed effect)
- voeg alle lagen samen.

Hieronder een screenshot van het lagenpalet. De onderste laag ontbreekt = witte achtergrond. Niet echt noodzakelijk.

lagenpalet-screenshot

Nog een voorbeeld:

courtesy of Detroitiscrap

Bewerkt met texture overlays ziet hij er zo uit:

detroit1-overlays

De foto's zijn gemaakt in Detroit.

5 opmerkingen:

Jeanet zei

Ik zou de Overlays graag binnenhalen...maar dat lukt niet??

PSP-Filiaal zei

Ik heb even bij Flickr gekeken Jeanet en wat de texture Difference Maker van Shadowhouse betreft, hoef je alleen maar op het pijltje naast het knopje Downloaden te klikken (boven de texture dus) en daar staat "Foto Downloaden".
Wat Monjour8 betreft, zit er een knopje Actions boven de texture. Klik op View All Sizes. Daar zie je ook weer een knopje Downloaden. Als het niet lukt, neem dan even contact met me op.
Groetjes, Lirios

PSP-Filiaal zei

Ik zit me ineens wat te bedenken: ik ben geregistreerd bij Flickr. Daar moet je een Yahoo ID voor hebben. Misschien dat het daar aan ligt?

Unknown zei

Leuk effect geeft dat he, zo'n overlay? Ik mag er ook graag mee werken. En je kunt inderdaad in Flickr heel veel aardige textures ontdekken.

Anoniem zei

Hartelijk bedankt voor de links, heb ze gelijk bewaard en nog meerdere textures gedownload.
Zo maak je van een gewone foto iets spectaculairs.
groetjes, Maria