donderdag 11 maart 2010

Daydreaming 1




Eigenlijk is dit geen blend, want de twee foto's die ik gebruikt heb vloeien niet in elkaar over. Voor de linkerkant heb ik een zwart-wit foto gebruikt en voor de rechterkant een kleurenfoto. De kleur heb ik eruit gekregen door in PSP een nieuwe laag te openen en die te vullen met een beetje onbestemde kleur zoals bijvoorbeeld grijs, modderbruin of mosgroen en daarna in het lagenpalet de mengmodus op hard licht te zetten en wat te schuiven met de transparantie. Een andere modus is ook goed: overlay, luminantie (oud) of donker. Je kunt ook meerdere lagen aanmaken en wat rommelen met de mengmodus en transparantie. In plaats van een kleur kun je natuurlijk ook een texture gebruiken. Links op mijn blog staan hyperlinks van sites waar je textures kunt downloaden (zoals b.v. Bittbox, Ghostbones).

Trouwens, mijn inspiratie voor de prent hierboven kreeg ik na het zien van de blend Zachary Quinto van Beba. Haar tutorial is in het Spaans. Zover ik weet bestaat er geen Nederlandse vertaling. Maar de trefwoorden die belangrijk zijn pik je er wel uit, denk ik. Voor de goede orde, mijn werkje hierboven is geen getrouwe uitwerking van Beba's les. Ik heb voornamelijk de sepia-sfeer nagebootst die Beba's blend uitstraalt.

Voor de bovenste tekst Daydreaming heb ik wordart gebruikt van Jemenifer. Niet meer te krijgen. Nu bij mij te downloaden. De tekst daaronder heb ik zelf gemaakt met lettertype His Nibs. Deze font kun je bij mij downloaden.
Hieronder volgen nog wat sites waar je textures kunt downloaden:
- In Obscuro
- Lost and Taken
- Texture Vault

Geen opmerkingen: