vrijdag 31 juli 2009

Clipped mask in PSP

Clipped Mask is een optie die in Photoshop zit en helaas niet in Paint Shop Pro.
Gisteren heb ik zo'n masker (kant-en-klaar dus) gedownload en met een beetje kunst- en vliegwerk toegepast in PSP.

(Ik werk met PSP 9, maar volgens mij werkt het in andere versies precies hetzelfde).

Kies een foto uit. Maak een kopie (Shift-D) en sluit het origineel.
De mijne komt van Morguefile (Hotblack) en voor dit lesje heb ik 'm verkleind:

Image and video hosting by TinyPic

Masker: wijzig eventueel het formaat en kopieer het masker.
Dit masker hieronder is een printscreen. Het originele (freebie) masker kun je bij Anna BV Designs downloaden (17 juli 2009).

Image and video hosting by TinyPic

Plak dit masker op de foto.
Activeer in het lagenpalet de laag met het masker.
Klik nu op selectiegereedschap Toverstafje.
Zet de afstemmingsmodus op Dekking. Tolerantie ongeveer op 40. Aaneengesloten UITvinken.
Klik op het zwarte masker. Het masker wordt geselecteerd.

Image and video hosting by TinyPic

Activeer in het lagenpalet de laag met de foto.
Ga naar menu Lagen > Nieuwe Maskerlaag > Selectie Weergeven.
Voeg in het lagenpalet de groep samen (rechtsklikken).
Klik in het lagenpalet op het OOG van de bovenste laag.
Zo ziet het er dan uit:

Image and video hosting by TinyPic

Zet de selectie uit.

Open een nieuwe afbeelding.
Kopieer de clipped mask-afbeelding en plak die op de nieuwe afbeelding.
Zet er eventueel een schaduw achter en klaar is kees.

Image and video hosting by TinyPic

Vooral bij commerciële scrap-sites kun je veel van dit soort maskers vinden ... eh ... kopen bedoel ik. Mijn uitwerking is magertjes, maar je kunt er echt erg leuke effecten mee bereiken.

Geen opmerkingen: