woensdag 7 januari 2009

Speciale tekens

Thuis in Nederland werk ik met een "normaal" toetsenbord. Dat wil zeggen, een toetsenbord met een alfabetisch gedeelte en een numeriek gedeelte. Het numerieke gedeelte is het afgezonderde gedeelte rechts met de cijfertoetsen. Dus niet de cijfertoetsen bovenaan! NUMLOCK moet aan staan, want anders werkt het niet.
De speciale tekens maak ik dan met de combinatie van de ALT-toets en de cijfers op het numerieke gedeelte.

é bijvoorbeeld is ALT-130
(De e met het accent kun je natuurlijk ook op de gewone manier creëren.)
Moeilijker wordt het als je de Duitse ringel-S nodig hebt.
Maar die kun je toch maken met de combinatie ALT-225. Kijk maar: ß
Een langere lijst kun je hier vinden.

TIP

Ik zit momenteel in Thailand en heb de beschikking over een mini-laptop. Helaas zit daar geen numeriek gedeelte op.
Toch kun je (in Windows XP) de speciale tekens tevoorschijn toveren.
Ga naar Start > Alle Programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Speciale tekens.
Kies het lettertype uit dat je wilt gebruiken.
Selecteer een speciaal teken en klik op de knop Selecteren.
Klik dan op de knop Kopiëren.

screenshot17

Ga naar het document of e-mailbericht waar je mee bezig bent, zet je cursor op de plek waar je het teken wilt hebben en plak met de toetsen Ctrl-V.

Nog een handige tip.
Wen je aan om sneltoetsen te gebruiken. Goed tegen de RSI en een stuk handiger dan de gewone methode.
Vooral deze zijn heel erg belangrijk:

Ctrl-A (alles selecteren)
Ctrl-X (knippen)
Ctrl-C (kopiëren)
Ctrl-V (plakken)

Waar de V voor staat weet ik niet, maar mijn ezelsbruggetje is Velpon!

Geen opmerkingen: