woensdag 20 mei 2009

Acronis True Image vs. Drive Image XML

Wil je je bestanden niet kwijtraken dan is het absoluut noodzakelijk regelmatig een back-up te maken. Dat kan op verschillende manieren en met verschillende programma's. Ikzelf gebruik Acronis True Image. Tussen haakjes, ik heb geen aandelen bij dit bedrijf !

Image and video hosting by TinyPic

Bij mij staat het nummer 1 op de top-tien van favoriete programma's. Zonder dit image-programma zou ik niet kunnen leven - bij wijze van spreken natuurlijk. Heel regelmatig maak ik een image (kloon) van mijn C-partitie. Op mijn C-partitie staat Windows en de geïnstalleerde programma's. Daarnaast heb ik nog een paar andere partities. Eentje speciaal voor Paint Shop Pro-spullen. Daar maak ik ook geregeld een image van. Die images moeten of naar een andere partitie gekopieerd worden of, nog beter, naar een externe harde schijf. Mocht er iets gebeuren, dan hoef je alleen maar de veiliggestelde image terug te zetten en alles werkt weer als voorheen. Geen centje pijn. Want de clou is dat er - in het geval van de C-partitie - niet alleen een back-up gemaakt wordt van Windows en de programma's, maar werkelijk van ALLES. Dus ook je internet-verbinding, je geluid, enz. enz. Daarom wordt het ook wel systeem-back-up genoemd.

Er bestaan ook gratis image programma's. Bijvoorbeeld Drive Image XML (in verschillende talen verkrijgbaar, maar niet in het Nederlands!). Te downloaden bij http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Image and video hosting by TinyPic

Via de knop Backup maak je de image en in geval van nood zet je 'm via de knop Restore weer terug.
Drive Image XML heeft nog een paar mogelijkheden zoals het overpompen van de inhoud van een schijf naar een (partitie van een) andere schijf. Een boot-cd kun je er niet mee maken. Die heb je ECHT (!!!) nodig mocht je computer het helemaal niet meer doen. Dat vind ik een behoorlijk serieuze tekortkoming. Bij Acronis True Image kun je die tijdens de installatie van het programma wèl maken en ook nog daarna. Die mogelijkheid ontbreekt dus helemaal bij Drive Image XML. Wel geven ze aan dat je met Bart-PE zelf een opstart-cd kunt maken. Maar dat is beslist geen sinecure. Lees er maar over bij Schoone-PC. Dan weet je gelijk waarom Drive Image XML gratis is en Acronis True Image niet.

Maar er is goed nieuws. Eind van het jaar komt Windows 7 uit. Thuis hier werken we al met de beta-versie (Windows 7 Ultimate) en daarin zit een functie Backup & Restore. Je kunt dan een systeem-image maken en een (opstartbare) systeemherstel-cd. Dat is natuurlijk fantastisch. Dan heb je helemaal geen extern programma meer nodig.
Hier was ik een beetje al te enthousiast, want nu (juli 2010) werk ik met Windows 7 Home Edition en helaas kun je in die versie geen systeem-backup maken. Wel dus in de Ultimate Edition. Benepen hoor van Microsoft!

Geen opmerkingen: