zaterdag 25 oktober 2008

JBF-bestanden verwijderen

TIP - Iedere keer als je in Paint Shop Pro de browse/blader-functie gebruikt om afbeeldingen te bekijken wordt er een JBF-bestand aangemaakt. Althans ... zo gebeurt dat tot en met Paint Shop Pro versie X, dacht ik. (Ik gebruik voornamelijk PSP 9). Die bestanden nemen maar ruimte in beslag, terwijl dat helemaal niet nodig is. Je kunt ze verwijderen door ze op te sporen via Windows > Start > Zoeken.
Tik dan in: *.jbf     [sterretje punt jbf]


screenshot- jbf-bestanden

De JBF-bestanden worden vertoond aan de rechterkant van het venster. Klik ze aan met de Shift-toets en druk op de toets Delete. Als het erg veel bestanden zijn, kan het zijn dat je dit een paar keer moet doen.

Dat PSP iedere keer een JBF-bestand aanmaakt als je plaatjes bekijkt, kun je vermijden.
Ga in PSP naar menu Bestand > Voorkeuren > Algemene Programmavoorkeuren, tabblad Browser. Haal het vinkje weg bij Browserbestanden opslaan op schijf. Klik daarna op OK.

screenshot782

Dit geldt ook voor Animation Shop!

Behalve PSP 9 gebruik ik af en toe versie X2. Daar speelt de JBF-kwestie niet, omdat Corel voor die versie wat anders verzonnen heeft. Hoe het in PSP X2 werkt, weet ik nog niet. Zodra ik daar achter ben, schrijf ik er wel wat over.

Geen opmerkingen: