woensdag 21 april 2010

Paper Preview-template

Op 30 maart jl. heb ik geschreven over het paper preview-script. Zie hier. Dit soort paper-previews worden voornamelijk door scrapkit designers gebruikt. Nu kwam ik vandaag bij Mirella paper preview-templates tegen (14 april 2010). Dit keer geen rollen, maar stroken die op een speelse manier naast elkaar geplaatst staan. Misschien kun je zoiets gebruiken?
Er zijn verschillende manieren om met een template om te gaan. In sommige gevallen kun je gewoon met het toverstafje een onderdeel selecteren en daarna het kannetje op de gereedschapsbalk gebruiken om de selectie te vullen. Of je kunt een patroon uitkiezen via het materialenpalet en daarmee de selectie vullen. Helaas geeft dat vaak een slecht resultaat. Er is een betere methode, maar daar heb je wel geduld voor nodig.

(Paint Shop Pro)

Maak allereerst een kopie van de template (toetsen shift D) en sluit het origineel.
Open de kopie-template. Je lagenpalet moet aan staan, zodat je de diverse lagen kunt zien.
Open ook de papers of patronen die je voor de diverse stroken wilt gebruiken.

Zo ziet de template eruit die ik als voorbeeld heb uitgekozen.

Image and video hosting by TinyPic

In het lagenpalet heb ik de laag geactiveerd waar strook 1 (helemaal links op het voorbeeld) op staat.

1e strook:

- menu Selecties > Alles Selecteren
- menu Selecties > Zwevend
- menu Selecties > Niet-zwevend

- kopieer het patroon (menu Bewerken > Kopiëren)
- plak het patroon als nieuwe laag (menu Bewerken > Plakken)

- menu Selecties > Omkeren
- toets Delete

Image and video hosting by TinyPic

- menu Selecties - Niets selecteren

2e strook:

- in het lagenpalet de laag met de tweede strook activeren
- hetzelfde herhalen als hierboven, maar nu met een ander patroon

Image and video hosting by TinyPic

- menu Selecties > Niets selecteren

3e strook:

- in het lagenpalet de derde strook activeren
- hetzelfde herhalen als onder strook 1, weer met een ander patroon
- menu Selecties > Niets selecteren

Image and video hosting by TinyPic

Zoals je op de laatste printscreen ziet heb ik de lagen waar ik toch niets mee wilde doen (turquoise rand, witte rechthoekjes, cirkel en groene strook) uitgezet in het lagenpalet.
Over het gebruik van templates heb ik al eerder geschreven. Zie ook hier.

Geen opmerkingen: